Sledujte nás

Od chaosu k harmonii: Jak vyzrát na svatební zasedací pořádek

Zasedací pořádek na vaší svatbě je zásadním faktorem, který může ovlivnit to, jak budou lidé na vaši svatbu vzpomínat. Pokud si na něm dáte dostatečně záležet a posadíte k sobě lidi s odpovídajícími zájmy, pak zde mohou vzniknout nová přátelství a známosti. Pokud se vám však nepodaří vyladit byť třeba jeden jediný stůl a usadíte vedle sebe svatebčany, kteří si nerozumí, můžete si zadělat na katastrofu. Jak tedy vhodně naplánovat sezení, aby byli všichni spokojeni?

Proč je zasedací pořádek důležitý?

Vytvoření vhodného zasedacího pořádku není jen logistický úkol. Je to především záležitost, která vyžaduje poměrně vysokou míru společenské vnímavosti. Toto jsou čtyři hlavní důvody, proč si dát na zasedacím pořádku záležet.

  • Pohodlí – Hosté na svatbě, která má předem daný zasedací pořádek, se mohou uvolnit. Nebudou totiž muset zdlouhavě hledat svá místa a nebudou muset řešit, s kým budou sedět.
  • Snadné navazování kontaktů – Vhodné rozmístění hostů ke svatebním stolům může znamenat, že se vám podaří propojit hosty se stejnými zájmy a že mezi nimi vznikne podnětná interakce.
  • Efektivita a plynulost – Zvládnutý zasedací pořádek je z logistického hlediska k nezaplacení. Minimalizuje zmatky a program může přirozeně plynout bez narušení vašeho časového harmonogramu.
  • Celková atmosféra  Zasedací pořádek v podstatě určuje celkovou atmosféru na svatbě, díky které se svatba může stát povedenou společenskou akcí.

Příprava zasedacího pořádku

Co všechno si musíte připravit, než začnete šachovat s tím, kdo kde bude sedět?

Zohledněte místo konání

Než začnete tvořit zasedací pořádek, je potřeba uvědomit si, jaké možnosti vám nabízí vybraný prostor. Zvažte umístění dveří, tanečního parketu, případně pódia a také dalších důležitých prvků, které do prostoru teprve budete přidávat, jako je fotokoutek, stůl na dárky, stůl na dezerty a další. Na základě možností prostoru potom určete, kolik stolů a hostů se vám do prostoru vlastně vejde.

Vyberte si vhodné stoly

Když už znáte prostor, můžete začít přemýšlet, zda zvolíte stoly kulaté, nebo klasické. Samozřejmě lze kombinovat i obojí, ale to je na rozvržení do prostoru dost náročné.

TIP: Na menší svatby se hodí kulaté stoly, které poskytují příjemnou intimní atmosféru a podněcují komunikaci mezi hosty. Na větších svatbách se častěji setkáte s dlouhými klasickými stoly, které působí formálněji a lze k nim usadit více hostů.

Pokud pro vás výběr stolů není klíčovým estetickým kritériem, doporučujeme spolehnout se na zkušenosti místního provozovatele, který má v pořádání svateb ve svém prostoru bohaté zkušenosti. Pokud však budete trvat na jiných stolech, než jaké jsou na místě k dispozici, je možné si stoly také vypůjčit.

Vyberte způsob prezentace zasedacího pořádku

Ve fázi přípravy zasedacího byste se měli rozhodnout, jak dáte svým hostům vědět, kde sedí. Nejčastěji se tak děje dvěma způsoby – buď za pomoci jmenovek, nebo prostřednictvím tabule s plánkem.

Jmenovky jsou malé kartičky se jménem hosta a číslem stolu. Nevýhodou je to, že hosté budou muset chvíli procházet sálem a hledat daný stůl. Plánek je v tomto ohledu názornější, ale je dobré myslet na to, že je dobré jich do sálu umístit více, aby u něj nevznikala nepříjemná tlačenice.

Sepište seznam hostů

Než začnete hosty ke stolům rozmisťovat, udělejte si jejich seznam. Abyste skutečně na nikoho nezapomněli, je dobré si sepsat seznam lidí, kterým chcete dát svatební oznámení. Postupně si tak budete jen odškrtávat, zda dotyční účast potvrdili, či ne.

Jak na seznam hostů

Ještě, než začnete rozdávat pozvánky na váš velký den, je potřeba připravit si přehledný systém, jak evidovat své hosty.

  • Začněte zvát hosty včas. Jen tak získáte odpovědi s dostatečným předstihem, abyste mohli efektivně plánovat.
  • Nastavte si priority. Je dobré si v páru ujasnit, zda vaše svatba bude komornějšího, nebo naopak hromadného rázu, což samozřejmě závisí i na vašem rozpočtu.
  • Rozdělte své hosty do kategorií. Abyste se dokázali snadněji rozhodnout, koho pozvat, uspořádejte potenciální hosty do kategorií – například: rodina, přátelé, kolegové a další.
  • Poraďte se s rodinou. Pokud vám do jisté míry pomáhá s organizací svatby rodina, poraďte se i s nimi, koho by chtěli pozvat.
  • Vytvořte si tabulku. Přehledná tabulka vám umožní nejen průběžné zaznamenávání odpovědí vašich hostů, ale také vám umožní mít přehled o kontaktních údajích vašich hostů. Využít také můžete elektronický seznam hostů
  • Zvažte možnost +1. U větších svateb se očekává, že alespoň blízcí přátelé mají možnost vzít s sebou svou drahou polovičku. Někdy tuto můžete povolit pouze u párů, které jsou spolu delší dobu, rozhodnutí je jen na vás.
  • Zvažte účast dětí. Je jen na vás, zda povolíte svým známým, aby na svatbu přivedli i své děti.

Získejte informace o svých hostech

Základní informace o svých hostech většinou máte – jejich jména a telefonní čísla. Pokud ale nebudete mít možnost někomu ze svých hostů předat pozvánku na svatbu osobně, měli byste znát jejich adresu nebo aspoň e-mail. Později se e-mailová adresa může hodit pro zaslání fotogalerie ze svatby, aby si vaši hosté mohli znovu připomenout jedinečné chvíle strávené na vaší svatbě.

Dále byste se měli informovat, zda má někdo z vašich hostů dietní omezení, abyste se vyhnuli situaci, že si host nevybere z jídla na vaší svatební tabuli. Stravovací preference svých hostů byste měli znát, pokud plánujete společný oběd, kde se bude podávat několik variant jídla. U společného oběda je totiž nutné znát počet porcí, které mají být objednány a vydány.

Dobré je také vědět, zda má někdo z hostů nějaké specifické požadavky, jako je například bezbariérový přístup.

Styly zasedacího pořádku

Správně zorganizovaný zasedací pořádek vnese do vaší svatby harmonickou a pohodovou atmosféru. Vyberte si proto ten pravý styl a využijte správnou strategii pro rozmisťování vašich svatebních hostů.

Volný zasedací pořádek

Pokud se zasedacím pořádkem vůbec nechcete trápit, nechte každého sednout si tam, kde mu to bude nejvíce vyhovovat. Z tohoto stylu však může pramenit nejistota a jistá míra neorganizovanosti.

Pevný zasedací pořádek

Tradičně dominuje pevný zasedací pořádek, kde má každý přesně přiděleno místo nebo alespoň stůl. Tento styl umožňuje přizpůsobit rozmístění hostů.

Hybridní zasedací pořádek

Kombinace volného a pevného zasedacího pořádku. V praxi to probíhá tak, že vyhradíte místa pro sebe a vaše nejbližší, ale zbytek hostů necháte vybrat místa dle libosti.

Svatební zasedací pořádek krok za krokem

Pokud jste se rozhodli utvořit pevný nebo alespoň hybridní svatební zasedací pořádek, jistě oceníte následující tipy, které vás postupně provedou tvorbou zasedacího pořádku.

Krok 1: Usaďte nevěstu a ženicha

Novomanželský pár je středobodem každé svatební hostiny. Proto byste měli volit centrální místa, která umožní všem, aby pár dobře viděli. Samozřejmě vzhledem k prostoru často nesedí nevěsta a ženich odděleně od svých blízkých. Je tedy dobrým zvykem, že u stolu ženicha a nevěsty společně sedí jejich nejbližší rodina, případně svědci. Novomanželský pár pak sedí samozřejmě uprostřed. Nevěsta podle etikety by měla sedět po pravici ženicha.

Krok 2: Usaďte svědky a rodiče novomanželů

Tito svatebčané nejčastěji sedí u stolu s nevěstou a ženichem. Samozřejmě i v tomto případě se můžete (nemusíte) řídit pravidly etikety. Bývá zvykem, že rodiče ženicha sedí vedle nevěsty a naopak rodiče nevěsty sedí vedle ženicha. Z hlediska symboliky se tímto zasedacím pořádkem ukazuje spojení obou rodin do nového svazku.

Vedle rodičů následně můžete usadit svědky svatebního obřadu. Svědkyně nevěsty by měla sedět po levici nevěstina otce a svědek ženicha po pravici ženichovy matky. Tradičně se volí takové usazení, kdy jsou vedle sebe vždy střídavě muž a žena – rozhodně to ale není nutností.

Krok 3: Usaďte prarodiče a další příbuzné

Prarodiče se nejspíš nevejdou s vámi k jednomu společnému stolu, proto budete v další fázi rozvrhovat stoly pro členy vašich rodin. Při plánování jejich zasedacího pořádku se nebojte požádat o pomoc své rodiče, abyste vhodně rozmístili všechny rodinné příslušníky.

Krok 4: Rozvrhněte stůl pro děti

Pokud víte, že na svatbě bude poměrně dost dětí, myslete na jejich vlastní stůl. Děti si celou událost více užijí ve společnosti dalších dětí. Pokud poblíž jejich stolu vymezíte prostor s aktivitami pro jejich vyžití, určitě si váš velký den užijí více i jejich rodiče.

Krok 5: Promíchejte zbytek hostů

V tuto chvíli se vám může hodit, pokud jste si v seznamu hostů utvořili podskupiny. Na základě tohoto půdorysu se nyní můžete pustit do usazování dalších hostů. Může se však stát, že vám ne každá skupinka zaplní celý stůl. V takovém případě lidi spojujte podle jejich společných zájmů. Pokud si nebudete jistí, kam někoho posadit, jednoduše se zeptejte. Jedině tak zajistíte, že se každý bude cítit pohodlně.

Časté chyby při tvorbě zasedacího pořádku

Aby svatební hostina proběhla hladce a stala se pro všechny příjemným zážitkem, je opravdu důležité přistoupit k zasedacímu pořádku se vší vážností. Podívejte se proto ještě na to, jak se vyvarovat nejčastějším chybám při tvorbě zasedacího pořádku.

  • Vyhněte se prokrastinaci a začněte tvořit zasedací pořádek s dostatečným předstihem, abyste měli prostor pro případné změny.
  • Sledujte odpovědi na pozvání. Jen tak udržíte váš seznam hostů aktuální, a tím pádem bude také v pořádku i váš zasedací pořádek.
  • Nesnažte se ke stolu usadit příliš mnoho lidí, snažte se vždy dodržovat doporučený počet.
  • Berte v potaz dynamiku rodinných vztahů. Buďte citliví k vzájemným sympatiím i antipatiím.
  • Minimalizujte změny na poslední chvíli.
  • Nezanedbejte označení míst k sezení, abyste předešli zmatkům na místě.
  • Znejte dietní omezení a speciální potřeby svých hostů.

Protančete zasedacím pořádkem s grácií a noblesou

Tvorba zasedacího pořádku se někdy může podobat našlapování v minovém poli. Ale věřte, že se jím dá protančit s grácií, noblesou a úsměvem na rtech. Přistupujte s citem ke každému hostu, a jistě se vám podaří všechny propojit do společenské sítě, která si maximálně užije váš výjimečný den. Dokonalý zasedací pořádek totiž není o tom, kde kdo bude sedět, ale je především o zábavě, navazování nového přátelství a oslavě vaší lásky.

Často kladené otázky

Je nutná registrace do Svatebního plánovače?

Registrace nutná není. Náš plánovač můžete vyzkoušet i bez registrace. Vámi vyplněné údaje budou uloženy pouze ve vašem prohlížeči a budou smazána po 14 dnech. Proto vám doporučujeme Registraci, která je zcela ZDARMA a k ničemu vás nezavazuje. Navíc vaše data budete mít k dispozici při každém přihlášení.

Proč využít svatební plánovač?

S naším svatebním plánovačem naplánujete svou svatbu bez starostí. Plánovač je přehledný a můžete si ho upravit dle svých potřeb. Využít můžete Seznam úkolů, Svatební rozpočet, Seznam hostů, Moji dodavatelé, Svatební web a Moje inspirace.

Kolik stojí svatební plánovač?

U nás nejsou žádné poplatky ani opakované platby pro snoubence. Náš svatební plánovač je Vám k dispozici zcela ZDARMA.

Je u vás možnost Svatby na klíč?

Tuto službu nenabízíme. ALE jsme schopni vám zaručit s naším Katalogem dodavatelů, široký výběr služeb z různých svatebních oborů. Takže i vy s našimi dodavateli zvládnete svou svatbu na klíč svépomocí. Popřípadě můžete v našem katalogu dodavatelů využít služeb svatební agentury, které tuto službu mají přímo v nabídce.

Je k vyzkoušení Svatebního plánovače nutná registrace?

Ne. K vyzkoušení Svatebního plánovače není registrace nutná. Svatební plánovač můžete vyzkoušet po dobu 14 dní.

Kde najdu pomoc v případě nejasností se Svatebním plánovačem?

K dotazům ohledně rady či pomoci nás kontaktujte na emailu .zc.uraburam@ofni

Co všechno najdu ve svatebním plánovači?

Položky Seznam úkolů, Svatební rozpočet, Seznam hostů, Moji dodavatelé, Svatební web a Moje inspirace, které přizpůsobíte svému výběru dodavatelů a svým potřebám.

Je počet dodavatelů uložených v plánovači nějak omezený?

Ne není.