Sledujte nás

Co je nutné zařídit po svatbě

Svatební den je za vámi. Možná jste si právě oddychli, že vše klaplo a svatbu jste si opravdu užili. Bohužel oddychu si neužijete příliš dlouho, protože ještě budete muset absolvovat posvatební zařizovací kolečko. Většina tohoto zařizování vás čeká, pokud jste sňatkem získali nové příjmení a také, pokud máte v občanském průkazu uvedený rodinný stav. V tomto článku se proto pro vás pokusíme shrnout nejdůležitější zařizovací povinnosti po svatbě, abyste nezapomněli na to podstatné a ušetřili si posvatební stres.

Začíná to oddacím listem

Ať už jste měli svatbu civilní, nebo církevní, vždy je nutné si na matrice v místě konání obřadu vyzvednout oddací list. Pokud jste měli svatbu církevní, budete pravděpodobně muset na matriku ještě dodat protokol o uzavření manželství, na jehož základě vám bude oddací list vyhotoven. 

Matriční úřad má povinnost vystavit vám oddací list ve lhůtě 30 dnů od uzavření sňatku, zpravidla to ale bývá i dříve. Pokud jste měli svatbu dál od svého bydliště, je možné po dohodě obdržet oddací list doporučeným dopisem. Jakmile máte v ruce oddací list, můžete začít řešit výměnu potřebných dokladů. Z hlediska praktičnosti je nejlepší začít na registru obyvatel výměnou občanského průkazu.

Výměna občanského průkazu

Výměna občanského průkazu vás může čekat i v případě, že jste nezměnili příjmení. Občanský průkaz má totiž dobrovolnou kolonku s rodinným stavem, takže pokud jste vy nebo manžel v této kolonce měli údaj svobodný/svobodná, čeká vás výměna průkazu tak jako tak – nebo pokud tam nově chcete kolonku přidat.

Jakou mám lhůtu na zařízení?

Platnost občanského průkazu po svatbě končí 45 dní po uzavření manželství. Po uplynutí 45 dní máte ještě 15denní lhůtu, kdy je možné v souladu se zákonem si o vydání nového průkazu požádat. Celkově tedy máte na vyřízení nového občanského průkazu 60 dní. Ze zkušeností však radíme výměnu občanského průkazu neoddalovat, jelikož jsou na něj navázané další důležité doklady. 

Kde to mám řešit?

Nově můžete o výměnu občanského průkazu požádat na kterémkoliv obecním úřadě s rozšířenou působností. Pokud se ale chystáte měnit se jménem i místo trvalého pobytu, měli byste navštívit úřad s rozšířenou působností v místě vašeho nového bydliště. 

Co k tomu bude potřeba?

K žádosti o nový občanský průkaz budete potřebovat následující:

  • dosavadní občanský průkaz s odstřiženým růžkem
  • oddací list

Pokud budete současně měnit i trvalé bydliště, pak budete potřebovat:

  • doklad o trvalém bydlišti – nájemní smlouva nebo souhlas majitele bytu (osobní nebo s ověřeným podpisem), doklad o vlastnictví domu/bytu 

TIP: Pokud byste si rádi nechali průkaz s ustřiženým růžkem na památku, je to možné. Je nutné však o to na úřadě požádat.

Kolik to bude stát?

Pokud žádáte o vydání nového občanského průkazu z důvodu změny rodinného stavu, příjmení nebo změny bydliště, měl by vám být občanský průkaz vystaven bezplatně. Platí to pro standardní dobu vystavení, která je 30 dní. Zpravidla bývají průkazy zhotoveny dříve, někdy dokonce už za 14 dní.

Občanský průkaz si můžete nechat vyřídit i ve zkrácené lhůtě, tento proces je ale zatížen administrativním poplatkem.

TIP: Při vyřizování průkazu je možné si nechat poslat oznámení o tom, že je průkaz připraven k vyzvednutí. 

Výměna cestovního pasu

Pokud jste vlastníky cestovního pasu a změnili jste příjmení, je nutné požádat si o nový cestovní pas. 

Jakou lhůtu mám na vyřízení?

V případě cestovního pasu je lhůta na výměnu poměrně přátelštější, než co se týče občanského průkazu. Cestovní pas platí ještě tři měsíce po změně vašich údajů. Proto se v případě, že se chystáte na zahraniční svatební cestu, doporučuje prokazovat se pasem i v rámci Schengenského prostoru.

TIP: Žádat si o nový pas nemusíte, pokud víte, že se v dohledné době nechystáte vycestovat mimo Schengen. O nový pas si zažádáte, až to bude zkrátka potřeba.

Kde to mám řešit?

Žádost o vydání nového cestovního pasu můžete podat na kterémkoliv úřadě s rozšířenou působností.

Co k tomu bude potřeba?

K podání žádosti o cestovní pas byste měli mít:

  • dosavadní cestovní pas (pokud jste měli)
  • občanský průkaz a oddací list (pokud již máte vystaven OP s novými údaji, postačí jen ten)

Kolik to bude stát?

Poplatek za vydání cestovního pasu ve standardní lhůtě 30 dní činí 600 Kč. Pokud budete potřebovat cestovní pas rychleji, budete si muset připlatit.

Výměna řidičského průkazu

Pokud se vám po uzavření manželství změnilo příjmení, je nutné požádat si o výměnu řidičského průkazu.

Jakou mám lhůtu na vyřízení?

O nový řidičský průkaz byste si měli požádat do 5 dní od změny osobních údajů. I když za nedodržení této lhůty není žádná penalizace, doporučujeme se žádostí příliš neotálet. 

Kde to mám řešit?

Výměnu řidičského průkazu můžete řešit na kterémkoliv úřadu s rozšířenou působností. Na tomtéž úřadě si jej budete také potom vyzvedávat. 

Nově můžete o výměnu řidičského průkazu požádat také elektronicky přes Portál dopravy nebo Portál občana. K elektronické žádosti však musíte mít zřízenou a propojenou datovou schránku. 

Co k tomu bude potřeba?

K výměně řidičského průkazu si s sebou vezměte

  • občanský průkaz 
  • dosavadní řidičský průkaz
  • případně oddací list

Kolik to bude stát?

Výměna řidičského průkazu kvůli změně vašich údajů je zpoplatněna částkou 200 Kč. Bezplatně vám řidičský průkaz vymění pouze v případě, že vám bude končit jeho platnost, požádat můžete nejdříve 3 měsíce před vypršením jeho platnosti. Standardní lhůta vyhotovení řidičského průkazu je 20 dní od podání žádosti. Pokud budete nový průkaz chtít dříve, můžete jej dostat ve zkrácené lhůtě za 5 dní – samozřejmě si ale připlatíte.

Výměna průkazu pojištěnce

Samozřejmostí je také výměna průkazu pojištěnce, pokud došlo ke změně vašeho příjmení. Díky propojenosti centrálních registrů dnes pojišťovna tuto skutečnost zjistí v podstatě ihned i bez vašeho ohlášení, na které máte ze zákona 30 dní.

Nenechte však nic náhodě a pro jistotu si zkontrolujte informace na webových stránkách vaší pojišťovny. Nejrychlejší a nejspolehlivější informace získáte na telefonní lince vaší pojišťovny. Je lepší se 2x připomenout, než lhůtu propásnout. Výměna průkazu pojištěnce je vždy zdarma.

Nezapomeňte vyměnit i další doklady a průkazy

Pokud jste už zařídili nejdůležitější doklady, přichází řada na ty další, na nichž se může nacházet vaše příjmení. Podívejte se do našeho seznamu, které doklady může ještě změna vašeho příjmení ovlivnit.

Státem vydávané doklady, které budete muset vyměnit:

  • technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla
  • mezinárodní řidičský průkaz
  • průkaz diabetika
  • průkaz profesní způsobilosti řidiče
  • průkaz dárce krve
  • pilotní průkaz
  • a další

Kde ještě musíte hlásit změnu?

Změnu příjmení a případně i bydliště byste měli nahlásit i v dalších institucích. Naštěstí v dnešní době lze tyto změny ve většině případů provést online.

  • banky
  • pojišťovny (povinné ručení, životní pojištění apod.)
  • Česká pošta – SIPO platby, koncesionářské poplatky, přeposílání pošty
  • školy, univerzity a další vzdělávací instituce
  • zaměstnavatel
  • poskytovatelé energií a služeb (elektřina, voda, plyn, internet)
  • mobilní operátor
  • lékaři
  • dopravci (u kterých mám např. karty na MHD)
  • provozovatelé věrnostních karet
  • knihovny

To zvládnete!

V uších vám možná ještě budou doznívat tóny poslední písně ze svatební oslavy, ale vy už budete v tvrdé realitě posvatebního zařizování. Až ale vše vyřídíte, budete se moci s klidným srdcem věnovat tomu nejpodstatnějšímu – budování vašeho nového domova a další etapy vašeho vztahu. Budete mít příležitost v klidu zavzpomínat na nejlepší momenty vašeho svatebního dne a zároveň se vám otevřou možnosti plánování vaší společné budoucnosti.

Často kladené otázky

Je nutná registrace do Svatebního plánovače?

Registrace nutná není. Náš plánovač můžete vyzkoušet i bez registrace. Vámi vyplněné údaje budou uloženy pouze ve vašem prohlížeči a budou smazána po 14 dnech. Proto vám doporučujeme Registraci, která je zcela ZDARMA a k ničemu vás nezavazuje. Navíc vaše data budete mít k dispozici při každém přihlášení.

Proč využít svatební plánovač?

S naším svatebním plánovačem naplánujete svou svatbu bez starostí. Plánovač je přehledný a můžete si ho upravit dle svých potřeb. Využít můžete Seznam úkolů, Svatební rozpočet, Seznam hostů, Moji dodavatelé, Svatební web a Moje inspirace.

Kolik stojí svatební plánovač?

U nás nejsou žádné poplatky ani opakované platby pro snoubence. Náš svatební plánovač je Vám k dispozici zcela ZDARMA.

Je u vás možnost Svatby na klíč?

Tuto službu nenabízíme. ALE jsme schopni vám zaručit s naším Katalogem dodavatelů, široký výběr služeb z různých svatebních oborů. Takže i vy s našimi dodavateli zvládnete svou svatbu na klíč svépomocí. Popřípadě můžete v našem katalogu dodavatelů využít služeb svatební agentury, které tuto službu mají přímo v nabídce.

Je k vyzkoušení Svatebního plánovače nutná registrace?

Ne. K vyzkoušení Svatebního plánovače není registrace nutná. Svatební plánovač můžete vyzkoušet po dobu 14 dní.

Kde najdu pomoc v případě nejasností se Svatebním plánovačem?

K dotazům ohledně rady či pomoci nás kontaktujte na emailu .zc.uraburam@ofni

Co všechno najdu ve svatebním plánovači?

Položky Seznam úkolů, Svatební rozpočet, Seznam hostů, Moji dodavatelé, Svatební web a Moje inspirace, které přizpůsobíte svému výběru dodavatelů a svým potřebám.

Je počet dodavatelů uložených v plánovači nějak omezený?

Ne není.